Pages

Sunday 28 November 2010

Pahala,Sunat,dan Sedekah.

Kisah ini tentang seorang kanak-kanak berumur lingkungan 4-5 tahun dengan seorang ibunya.

Pahala
Anak bertanya kepada ibunya,"Mak,pahala tu apa?"
Ibunya menjawab,"Pahala tu macam hadiah,kalau kita buat baik kita akan dapat hadiah dari Allah".

Sunat
Kanak-kanak tersebut sedang menonton televisyen bersama dengan abang dan sepupunya yang masih bersekolah rendah. Sepupunya bertanya kepada abangnya,"Aiman,awak dah sunat belum?Kalau awak tak sunat,awak tak boleh kawin,saya dah sunat"
Abangnya tak tahu nak jawab apa.
Lantas kanak-kanak tersebut terus ke dapur dan bertanya kepada ibunya.
"Mak,sunat tu apa?
Ibunya senyum sebelum menjawab "Sunat tu macam ni,kalau kita tak sunat kita tak boleh kawin"
Anaknya menjawab,"Jadi kita kena sunatlah?"
"Ya",jawab ibunya.
Ibunya berkata,kalau dulu-dulu mana ada kanak-kanak bertanya soalan macam ni,nanti tak pasal-pasal kena marah ataupun soalan itu dibiarkan sahaja tanpa berjawab. Akan tetapi kanak-kanak sekarang lain. Kita kena juga jawab walaupun jawapannya tak semestinya tepat.Kanak-kanak zaman sekarang cerdik.

Memang sunat tu namanya sunat,akan tetapi bagi orang Islam ia bukan sunat dilakukan,tetapi wajib.Ini kerana air tidak dapat mengalir denga rata pada kemaluan yang tidak disunatkan ketika mandi wajib.Maka mandi wajib tidak sah. Apabila tidak sah,maka sembahyang kita pun tidak sah.Jika sembahyang tidak sah maka sia-sialah amalan kita semua.

Sedekah
Pada suatu hari si ibu mengajak kanak-kanak tersebut menziarahi rumah baru saudaranya di Jerteh bersama kakaknya.Semasa perjalanan balik dari rumah saudaranya ibunya berhenti solat Asar di salah sebuah masjid. Selesai ibunya sembahyang, si anak bertanya lagi,
"Mak kenapa banyak sangat bekas dan tabung ni. ada orang menabung ke kat masjid ni?Nak masuk masjid kene bayar ke?
Si ibu menjawab,"Bekas dan tabung ini untuk orang bersedekah. Sedekah kepada masjid untuk bayar bil elektrik,jamuan dan membaiki masjid. Sedekah dapat pahala.Masuk masjid pula tak kena bayar"
Si kakak pula menyampuk,"Kalaulah masuk masjid kena bayar memang kosonglah masijid ini.Tak akan ada orang punya yang akan masuk masjid".Ibunya hanya tersenyum sambil meminta si anak kecil tadi memasukkan not biru ke dalam tabung masjid.

Moral

Jika anak-anak kecil bertanya kepada ibu bapa atau kakak atau abangnya,maka kita hendaklah menjawabnya sejujur dan dengan bahasa yang mudah.Terutama jika berkaitan soal Aqidah dan benda-benda ghaib. Berkaitan dengan soalan-soalan yang mungkin anda rasakan susah untuk menjawabnya,anda boleh dapatkan buku Bila Anak anak bertanya tentang Allah dan Alam ghaib,oleh Muhammad Muhyiddin dengan harga RM16.00

2 comments:

  1. bagus.
    suka entry nih.
    wpun skadar dalam perbualan harian, mcm2 nasihat blh selitkan in part of mendidik anak..kn?

    ReplyDelete
  2. bual2 kosong ke housemate..hehe

    ReplyDelete