Pages

Sunday 27 February 2011

Adakah sama Revolusi dan Jihad?


Forum malam tadi yang disampaikan oleh panel-panel di atas kecuali Dr.Azhar digantikan dengan Us.Idris(Pensyarah FTI).Tajuk forumnya ialah Forum Revolusi Ummah. Sebelum forum ditamatkan revolusi didefinisikan sebagai jihad.Revolusi ummah,jihad masyarakat,mengubah persepsi,anjakan paradigma. akan tetapi maksud sebenarnya adalah berlainan.

Revolusi adalah penentangan,pemberontakan,kemarahan,reaksi sehingga sanggup mengorbankn nyawa dan harta..berbeza dgn jihad. Jihad adalah menggunakan seluruh potensi diri utk Allah..untuk membawa hidayah Allah dan tamadun.kita bukan satu revolusi tapi jihad.Islam bangun dan terbina diatas jihad[atiqah_mickey@yahoo.com.my]

Kesimpulan daripada forum tersebut menjelaskan bahawa perkataan revolusi tidak sesuai digunakan untuk umat Islam dan perlu digantikan dengan perkataan JIHAD. That's my opinion.

1 comment:

  1. salam.

    kalau boleh, kongsikan juga point2 lanjut ttg perbincangan tu. macam menarik. Dr yg mengajar ana madah fiqh jihad di jamiah berpendapat revolusi adalah amar makruf nahi mungkar, dan jihad adalah penentangan kita ke atas golongan kuffar. hm, kalau yg berlaku di mesir itu bukan jihad, bagaimana mgkin yg terkorban digelar sbg syahid? dan kalau apa yg berlaku di mesir adalah jihad, apa nas yg mengatakan ada jihad orang islam ke atas orang islam sndiri?

    ReplyDelete