Pages

Wednesday 30 December 2009

Tips-tips Pengucapan Awam

Semasa hujung minggu lepas, saya meluangkan sedikit masa untuk mempelajari seba sedikit tentang pengucapan awam bersama-sama senior yang saya sendiri kagumi di bumi UTM ini. Di sini dapatlah saya kongsikan 'serba banyak' tips-tips untuk diapplykan bersama:

1. Baca doa dan zikir sebelum memulakan pidato

2. Pilih satu ikon untuk melihat gaya berpidato.

3. Sebelum memulakan ucapan tengok semua audiens, senyum dan mulakan untuk menghilangkan rasa gugup,‘eye contac’ bersama penonton

4. Memegang sesuatu ketika berpidato (contoh: pen)

5. Body language dengan penonton

6. Intonasi suara

7. Jangan pandang mata penonton sekiranya gugup

8. Memahami penonton

9. Anggap penonton tidak mengetahui apa-apa tentang tajuk yang dibentangkan

10. Tenang ketika menyampaikan pidato

11. Memulakan dengan senyuman pada penonton

12. Hidupkan suasana dewan

13. Banyakkan senyum

14. Control pernafasan dengan betul

15. Menguasai pentas

16. Sekiranya silap-‘maksud saya….’

17. Ada sense of humor

18. Penampilan yang menarik

19. Penggunaan gaya bahasa

20. Stail penyampaian yang tersendiri

21. Menguasai pelbagai bahasa

22. Timbulkan persoalan kepada penonton

23. Tunjukkan muka yang yakin

24. Boleh bawa memo kecil

25. Mengetahui isu-isu semasa

26. Gunakan prop

27. Pandang ke belakang atau concentrate pada satu objek dalam dewan

28. Melangkah ke pentas dengan yakin

29. Membuat persediaan yang lengkap sebelum pidato-hafal teks

    Sedikit penambahan,

    • ketika bercakap jangan letak tangan ke belakang,
    • muka jangan 'cold stone'
    • Bagi yang bersuara halus atau perlahan cuba guna suara dalam perut(saya pun tak tahu apa yang dimaksudkan suara dalam perut ;-)sesiapa yang tahu apa maksudnya bolehlah bagitahu saya ye..coz sayalah yang suara perlahan:-)..)
    • Tangan kena bergerak,tidak statik
    • Jangan sesekali menggunakan perkataan mungkin @ "saya sebenarnya gementar", sebab ini akan menunjukkan bahawa kita tidak yakin dengan ucapan sendiri.
    • Kena ada penegasan ayat
    • Kepala perlu didongakkan sedikit, bukan bermaksud kita memandang langit..
    • Jangan guna perkataan atau ayat ringkas seperti pastu,pasni atau MMU,hendaklah menyebut senua ayat atau perkataan tersebut
    • Jangan sesekali sebut dan lain-lain atau dan sebagainya.
    • Tak perlu meminta maaf atau ucap terima kasih..(mungkin bunyinya agak pelik,tapi inilah tips-tips yang dapat saya explore untuk semua.
    • Last but not least, kita perlu bagitahu apa yang audiens perlu,bukan apa yang kita tahu..

No comments:

Post a Comment